Interview met Ingrid Bense, rondvaartschipper in en rond Amsterdam en in Alkmaar.


Wat was je drijfveer om rondvaartschipper te worden?

Rondvaartschipper op bootVia mijn zoon. Hij volgde samen met een vriend de opleiding bij rederij Lovers. Ze waren zo enthousiast dat ik ook solliciteerde. Ik was al in bezit van Klein vaarbewijs 1 en 2 en basiscertificaat marifonie. Ik werd ook aangenomen. Inmiddels hebben mijn zoon en ik het Groot Vaarbewijs (AB) en kwalificatie schipper. Ik werk nu 14 jaar op allerlei rondvaartschepen als kapitein of kapitein/hostess. Mijn zoon is reder en soms werken we samen. Het varen zit in de familie.


Wat is je vaargebied?

Ik vaar vooral op de grachten van Amsterdam, het gebied rondom Amsterdam en Alkmaar.


Wat zijn de uitdagingen in de praktijk?

Ik mag op schepen varen tot 280 meter. In praktijk vaar ik op salonboten en partyschepen tot 30 meter. Varen in de stad is wezenlijk anders dan varen op open water. Denk aan de drukte op het water. Recreanten hebben vaak geen idee van de regels. Ze beseffen niet dat zo’n groot schip vergelijkbaar is met een vrachtwagen. Ze varen vlak voor de boeg langs en maken de meest onverwachte manoeuvres. Ik ben altijd extra alert op twee categorieën schepen: ‘huur en duur’. Het marifoonverkeer op de grachten is intensief. Ik ben aan het varen, bedien de marifoon en ondertussen vertel ik de gasten over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de stad. Die combinatie is best uitdagend. Vaak in situaties waar ik extra goed moet opletten komen de vragen van passagiers of laten ze mij een foto van hun eigen schip zien. Dan vertel ik vriendelijk dat het nu even niet uitkomt.


Op wat voor schepen vaar je het liefst?

Ik vaar op alle schepen. Het maakt me niet uit. Ik vaar op klassieke schepen, lastig manoeuvreerbare salonboten tot het nieuwste van het nieuwste. Ik vaar voor buitenlandse gasten, (bedrijfs)feesten, huwelijken. Maar ook stelletjes die romantisch met z’n tweeën rondgevaren willen worden. Ook geef ik 1 dag in de week praktijkles aan aankomende rondvaartschippers. Juist de afwisseling maakt het werk zo leuk.


Ben je in loondienst of zelfstandig?

In ben ZZP-er. Door diverse rederijen word ik ingehuurd.


Met wat voor weersomstandigheden moet je rekening houden?

Bij hoge waterstand kan ik met sommige schepen niet onder bepaalde bruggen doorvaren. Bij flinke wind ‘botst’ de wind tegen de grachtenpanden aan en kaatst terug, dan wordt de hogerwal een lagerwal, dat is altijd opletten. Vanaf windkracht 6 wordt er niet meer gevaren. Bij mist wordt ook niet gevaren, maar dat gebeurt zelden in de stad.


Kan iedereen rondvaartschipper worden?

Als je affiniteit met watersport hebt, je bent fit en je hebt er zin in, kun je solliciteren of eerst de benodigde examens halen en dan solliciteren. Meer informatie over hoe je rondvaartschipper wordt lees je op de site: rondvaartschipperworden.nl


Kun je je nog een leuk moment herinneren?

Jazeker! Niet zo lang geleden wilde een bekende voetballer met zijn vrouw een romantische tocht door de grachten varen. Hij had net voor € 4.000,- aan visspullen gekocht maar ze hadden geen vis-ervaring. Ze probeerde te vissen midden in de stad, wat niet helemaal lukte. Aan het eind van de dag was hij zelfs zijn dure hengel verloren.


Wat wil je de lezers meegeven als ze door de grachten willen varen?

De Amsterdamse grachten zijn ondiep. Op het diepste punt vaak niet dieper dan 2 meter. Een passagiersschip kan vanwege de diepgang alleen door de brugopening in het midden varen, aan de kant is het te ondiep. Als je met een sloep vaart, neem dan de brugopening aan de zijkant, dat is voor iedereen het veiligst. Vergeet niet dat zo’n passagiersschip veel zuiging veroorzaakt. Als je een passagiersschip ziet aankomen, ga dan niet samen met het schip door dezelfde brugopening, ook als het qua ruimte past. Door de zuiging van het passagiersschip wordt jouw sloep naar de zijkant weggeduwd en voor je het weet lig je tegen de kade en heb je schade. Ook in de sluis geldt; houd afstand. Als je de vaargeul oversteekt, steek recht over. Niet diagonaal. Bijna alle rondvaartschepen zijn tegenwoordig elektrisch. Die reageren minder snel en minder krachtig dan je wellicht zou verwachten. Even ‘gas bij’ om een gevaarlijke situatie te ontwijken gaat niet.



PS: Wist je dat Ingrid te zien was in het NPO programma : ‘Vrouwen die varen’ Leuk om eens terug te kijken!